Hermès. Ένας οίκος. Μια ιστορία. Η ξεχωριστή ιστορία ενος σελοποιού,το πνεύμα και
το πάθος του οποίου διατηρήθηκε μέχρι
σήμερα και εκτόξευσε τον οίκο σε ένα από πιο διάσημα brands του
κόσμου. Μια λαμπρή ιστορία ενός οίκου-θρύλου, η οποία μπορεί πολύ απλά να
συνοψιστεί σε τρεις λέξεις: ποιότητα, πολυτέλεια, παράδοση.
Η ιστορία ξεκινά το 1837, όταν ο Thierry Hermes ίδρυσε το πρώτο εργαστήρι Hermes στο Παρίσι αφιερωμένο αποκλειστικά στην
εξυπηρέτηση των Ευρωπαίων ευγενών. Εκεί κατασκεύαζε σέλες, λουριά και ηνία για
άλογα και άμαξες. Μερικά χρόνια αργότερα, ο γιος του, Charles- Emile μετέφερε το εργαστήρι στην περίφημη οδό 24 rue du Faubourg Saint Honore, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα. Τότε λανσάρισε για πρώτη φορά μια τσάντα
ειδικά σχεδιασμένη για αναβάτες, για να μεταφέρουν μαζί τους τις σέλες τους.
Μετά την αποχώρηση του Charles-Emile οι γιοι του, Adophe και Emile- Maurice ανέλαβαν την ηγεσία και μετονόμασαν την εταιρία Hermes Freres. Οι δυο γιοι χρησιμοποιήσαν για πρώτη φορά στη Γαλλία το μηχανισμό του
φερμουάρ στις τσάντες και στις αποσκευές καθώς και στα δερμάτινα είδη.
Επιπλέον, λανσάρισαν τα πρώτα δερμάτινα jackets του γκολφ με φερμουάρ. Το πρώτο
μάλιστα κατασκευάστηκε ειδικά για τον πρίγκιπα της Ουαλίας. Το φερμουάρ
ονομάστηκε «Το κούμπωμα Hermes», καθώς ο οίκος κατείχε μέχρι τότε την
αποκλειστική χρήση του.
Δυσπρόσιτη
πολυτέλεια
Βρισκόμαστε πλέον στο 1922, όταν εισήχθησαν οι
πρώτες δερμάτινες τσάντες από τον Emile- Maurice. Ο Emile δημιούργησε
μια ολοκληρωμένη συλλογή από δερμάτινες τσάντες, όταν η γυναίκα του
παραπονέθηκε ότι δεν έβρισκε μια κατάλληλη που να της ταιριάζει. Ο Hermes εδραιώνει
την παρουσία του και εγκαινιάζει άλλα δύο καταστήματα στη Γαλλία. Ακολουθεί η
πρώτη γυναικεία συλλογή, η οποία παρουσιάζεται στο Παρίσι, καθώς και μερικά απ’
τα πιο αναγνωρισμένα προιόντα του οίκου. Τότε εισήχθη για πρώτη φορά το
αξεσουάρ για γραβάτες, ενώ παράλληλα έγινα τα πρώτα βήματα στον κόσμο της
ωρολογοποιίας.Τη δεκαετία του 1930 εισήχθη η δερμάτινη “Kelly bag” και τα πολυπόθητα μαντήλια Hermes. Το 1938 λανσάρεται το βραχιόλι Chaire d’ ancre και η
στολή ιππασίας. Από αυτό το σημείο, ο οίκος εμπνέεται από πίνακες ζωγραφικής,
βιβλία και αντικείμενα τέχνης, ενώ παρατηρείται για πρώτη φορά η είσοδος του
στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών προσφέροντας τα προιόντα του σε διάφορα
πολυκαταστήματα. Ο Robert-Dumas Hermes ο οποίος διαδέχθηκε τον Emile- Maurice , ήταν ο πρώτος που δεν καταγόταν άμεσα από την οικογένεια Hermes. Την περίοδο αυτή, η εταιρία αποκτά και το διάσημο λογότυπό της. Ακολουθούν
τα αρώματα Η, Doblis,
L’eau d’ Hermes, L’ eau de Doblis , ενώ λανσάρεται η πρώτη μεταξωτή
γραβάτα και το “Equipage”,
το πρώτο άρωμα αποκλειστικά για άντρες. Ο Dumas ενδιαφέρθηκε
ιδιαίτερα για τις δυνατότητες σχεδιασμού στα μεταξωτά μαντήλια και σχεδίασε
αρκετά μάλιστα και ο ίδιος.
Τσάντες
που άφησαν ιστορία
Το 1956 δημοσιεύεται μια φωτογραφία της Grace Kelly να κρατά τη «Petit
sac a courroie pour dame », για να κρύψει τη
φημολογούμενη εγκυμοσύνη της. Το κοινό, άρχισε να αποκαλεί «Kelly bag» τη διάσημη τσάντα. Το όνομα εγκρίθηκε από τον οίκο και η τσάντα έγινε
εξαιρετικά δημοφιλής. Μια άλλη
διάσημη τσάντα, η Birkin
πήρε το όνομά της από την ηθοποιό Jane Birkin. Μετά από μια τυχαία συνάντηση με τον Dumas, η ηθοποιός παραπονέθηκε ότι η Kelly Bag δεν ήταν πρακτική για καθημερινή χρήση. Ο Dumas την κάλεσε να σχεδιάσουν
από κοινού μια νέα τσάντα, η οποία πήρε και το όνομά της. Βέβαια, η Jane Birkin, σταμάτησε να κρατά την τσάντα που φέρει το όνομά της υποστηρίζοντας ότι
συτή συνέβαλε στην τενοντίτιδά της. Παρ’ όλα αυτά, η τσάντα παραμένει
εξαιρετικά δημοφιλής μεχρι σήμερα.
«Κόσμημα
του Παρισιού»
Ο γιος του Robert-Dumas , ο Jean Louis Dumas έγινε πρόεδρος το 1978 και μετέτρεψε τον οίκο στην υπερδύναμη που είναι
σήμερα. Έκτοτε, ο γαλλικός οίκος επεκτάθηκε σε νέες κατηγορίες προιόντων, ενώ
γνώρισε μια θεαματική εξέλιξη.Ο Jean Louis ξεκίνησε τις περίφημες δραστηριότητες από
πορσελάνη, ενώ τότε αποκάλεσαν για πρώτη φορά τον οίκο «ένα από τα καλύτερα
φυλασσόμενα κοσμήματα του Παρισιού». Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Dumas εγκαινίασε
πολλά νέα καταστήματα, καθώς και μια μπουτίκ στο Πεκίνο, ενώ προσέλαβε τον Jean Paul Gaultier για τη γυναικεία συλλογή αποκτώντας παράλληλα το 35% του οίκου. Μετά
από 28 χρόνια ως επικεφαλής του οίκου, ο Dumas αποσύρεται λόγω μιας μακροχρόνιας
ασθένειας και ο Gaultier
αντικαταστάθηκε από τον Γάλλο σχεδιαστή Christophe Lemaire. Ο Patrick
Thomas, αποτέλεσε το νέο πρόσωπο του οίκου. Ο Patrick συνεργαζόταν με τον Dumas και έτσι τον αντικατέστησε συνεχίζοντας με μεγάλη
επιτυχία την πορεία του οίκου Hermes ως διευθύνων σύμβουλος με
γενικό καλλιτεχνικό διευθυντή τον Pierre-Alexis Dumas.
Στροφή
στην Ινδία
Ο πολυτελής γαλλικός οίκος πρόσφατα λανσάρισε μια σειρά από σάρι
ειδικά σχεδιασμένα για την αγορά της Ινδίας. Η συλλογή είναι εμπνευσμένη από τα
χαρακτηριστικά μαντήλια του και πολλά από τα σχέδια δημιουργήθηκαν με βάση την
ινδική κουλτούρα. Ο Patrick Thomas δήλωσε ότι « πάντα υπήρχαν ισχυροί δεσμοί μεταξύ
του οίκου και της Ινδίας. Ο σχεδιασμός των σάρι για τους Ινδούς πελάτες μας
είναι ένας τρόπος να αποτίσουμε φόρο τιμής στη χώρα και να δηλώσουμε ότι ο
οίκος Hermes θαυμάζει την Ινδία και έχει πολλά να μάθει από αυτήν». Η συλλογή δεν ξεπερνά τα 28 σάρι, πολλά
από τα οποία δημιουργήθηκαν από κασμίρ και μετάξι . Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Hermes είναι ο
πρώτος οίκος που άνοιξε δικό του κατάστημα στην περιοχή της Ινδίας. Η συλλογή
από σάρι θα διατίθεται σε επιλεγμένες μπουτίκ του οίκου σε ποικιλία χρωμάτων
και σχεδίων.
Ο
πόλεμος με τη Louis Vuitton
Λίγους μήνες πριν, ξέσπασε ο πόλεμος μεταξύ του
Γάλλου επιχειρηματία, Arnault Bernard και του οίκου Hermes για τον
έλεγχο των μετοχών της εταιρίας. Ο Arnault Bernard, ο
Γάλλος επιχειρηματίας κατέχει ήδη περισσότερες από 60 διάσημες brands ή “starbrands”, όπως επιθυμεί να τις αποκαλεί και είναι ο τέταρτος πλουσιότερος άνθρωπος
στον κόσμο. Στόχος του προς το παρόν, όπως υποστηρίζει, είναι η φιλική απόκτηση
μετοχών του διάσημου οίκου. Από την άλλη, ο οίκος Hermes σκοπεύει
να διατηρήσει την επιχείρηση αυστηρά οικογενειακή, όπως άλλωστε πρωτοξεκίνησε.
«Δεν είναι θέμα χρημάτων, είναι οικογενειακής υπερηφάνειας, της υπερηφάνειας
του να είσαι η έκτη και τώρα η έβδομη γενιά», δηλώνει ο Patrick Thomas. «Ο Hermes είναι ένα μοναδικό επιχειρηματικό μοντέλο, εντελώς διαφορετικό από τη LVMH. Γι’
αυτό δεν πρόκειται να ταιριάξουν ποτέ. Αυτό θα σκότωνε τον οίκο. Θα έμενε το brand και το
όνομα, αλλά ο Hermes
θα είχε πεθάνει», υποστηρίζει ο Patrick Thomas.
10
πράγματα που ίσως δεν γνωρίζατε για τον οίκο Hermes
1. Carre σημαίνει τετράγωνο, όπως
ακριβώς και το σχήμα από τα μαντήλια Hermes, το οποίο συνήθως δεν ξεπερνά
τα 90x90 εκατοστά και τα 65 γραμμάρια.
2. Για την κατασκευή ενός από τα carre μαντήλια του γαλλικού οίκου, χρησιμοποιείται μετάξι από 250
κουκούλια μεταξοσκώληκα.
3. Μέχρι στιγμής έχουν δημιουργηθεί πάνω από 2500 σχέδια από μαντήλια.
4. Η Βασίλισσα Ελισάβετ της Βρετανίας φόρεσε ένα μαντήλι Hermes σε
πορτραίτο της για γραμματόσημο που εκδόθηκε τη δεκαετία του ’50.
5. H Diamond Crocodile Birkin κατασκευάζεται από το δέρμα κροκοδείλου, ενώ τα μεταλλικά στοιχεία της
τσάντας είναι από παλλάδιο και είναι στολισμένα με διαμάντια 14 καρατίων.
6. Την περίοδο των Χριστουγέννων
ένα μαντήλι Hermes
πωλείται κάπου στον κόσμο κάθε 25 δευτερόλεπτα.
7. Μια τσάντα του οίκου απαιτεί 18 με 24 ώρες περίπου για να παραχθεί.
8. Πελάτες του Hermes
υπήρξαν ο Ναπολέων ο 3ος, η αυτοκράτειρα Eugenie de Montijo και ο τσάρος Νικόλαος ο 2ος
9. Ένας τεχνίτης του οίκου χρειάζεται οκτώ χρόνια για να μάθει τη βελονιά και
να αρχίσει να τη χρησιμοποιεί στα δερμάτινα αντικείμενα του οίκου.
10.
Τα πιο πολλά τελάρα χρώματος που
έχουν χρησιμοποιηθεί για ένα μόνο carre είναι σαράντα τρία.
Βίκυ Κουλουρή
(δημοσιεύτηκε στο τεύχος Φεβρουαρίου του περιοδικού adore)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου