Τρίτη 24 Απριλίου 2012

J' ADORE DIOR!

O Christian Dior υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους σχεδιαστές που με την αισθητική του έβαλε τα θεμέλια της υψηλής ραπτικής. Με τις ανατρεπτικές προτάσεις του και με σήμα κατατεθέν το σχήμα κλεψύδρας στη γυναικεία σιλουέτα έφερε πραγματική επανάσταση στη γυναικεία ένδυση και άλλαξε τον κόσμο της μόδας για πάντα. Υπήρξε ο απόλυτος σχεδιαστής που βοήθησε να ξαναγίνει το Παρίσι η πρωτεύουσα μόδας και δημιουργίας. 
Ο άνδρας πίσω από το μύθο

Ο Christian Dior γεννήθηκε το 1905 σε μια μικρή πόλη της Γαλλίας, στη Grenville, όπου και έζησε μέχρι τα πέντε του χρόνια. Στη συνέχεια,μετακόμισε με τους γονείς του και τα τέσσερα αδέλφια του στο Παρίσι. Ο ίδιος ήθελε πάντοτε να σπουδάσει κάτι σχετικό με τις τέχνες και το σχέδιο, αλλά τελικά, ακολούθησε την επιθυμία των γονιών του, σπούδασε στο Ecole des Sciences Politiques και έγινε διπλωμάτης. Πέντε χρόνια μετά, με την οικονομική υποστήριξη του πατέρα του άνοιξε μια μικρή γκαλερί στην οδό rue de la Boetie, όπου εκτός των άλλων πουλούσε πίνακες του Pablo Picasso. Ο θάνατος της μητέρας του και του αδελφού του κατέστρεψε οικονομικά την οικογένεια και ο Dior αναγκάστηκε να κλείσει την γκαλερί. Η καριέρα του άρχισε το 1930, όταν ξεκίνησε να πουλά τα σχέδια του σε πολλούς οίκους μόδας για 10 cents το καθένα! Πολλά μάλιστα από αυτά δημοσιεύτηκαν και στην εφημερίδα Le Figaro. Η γνωριμία του με τον Robert Piguet, ο οποίος αγόρασε πολλά από τα σχέδια του για το δικό του οίκο υψηλής ραπτικής, κατέστησε τον Dior επικεφαλής σχεδιαστή του οίκου σε ηλικία 33 ετών. Τα τρία επόμενα χρόνια, η συνεργασία τους σταματά με το ξέσπασμα του Β’ παγκοσμίου πολέμου και ο Dior βρίσκεται να πολεμά στη νότια Γαλλία. Όταν επέστρεψε, εκείνος και ο Pierre Balmain κατακτούν τον τίτλο των σχεδιαστών του οίκου Lucien Lelong.
 
ALORS DIOR!
Ο Marcel Boussac, που εκτός των άλλων είχε στην κατοχή του και τον οίκο Philippe et Gaston, θέλησε να προσλάβει τον Dior, αλλά ο ίδιος αρνήθηκε, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι θέλει να δημιουργεί σε έναν οίκο όπου όλα θα ήταν καινούρια. Έτσι, ο Boussac πείστηκε από τον φιλόδοξο σχεδιαστή και τον χρηματοδότησε με 60000 γαλλικά φράγκα. Στο νούμερο 30 της Avenue Montaigne ιδρύεται ο οίκος Christian Dior σε ένα από τα ομορφότερα κτίρια της περιοχής στα αγαπημένα χρώματα του σχεδιαστή, το λευκό και το γκρι. Σε ηλικία 42 ετών, ο Dior παρουσιάζει την πρώτη του συλλογή Corolle , η οποία αποτελείται από 90 δημιουργίες φορεμένες από 6 μοντέλα. Όταν η επίδειξη τελείωσε, οι παρευρισκόμενοι σηκώθηκαν όρθιοι για να χειροκροτήσουν την επιτυχία του. Μάλιστα, η αρχισυντάκρια του Harper’s Bazzar του είπε: «Πρόκειται για μια επανάσταση αγαπητέ Christian. Τα φορέματά σας έχουν ένα πολύ έντονο, ένα new look”. Ύστερα από αυτά τα λόγια, ο Dior καθιέρωσε την ονομασία New Look για την ιστορική πρώτη του συλλογή, για την οποία έγινε ιδιαίτερα γνωστός. Η συλλογή New Look προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση. Η θηλυκή κομψότητα, με τους ντελικάτους ώμους, τη στενή μέση, τις πληθωρικές φούστες και τα εντυπωσιακά καπέλα χαρακτήριζε την πρώτη αυτή συλλογή. Παράλληλα, εφαρμόστηκε το σχήμα κλεψύδρας στη γυναικεία σιλουέτα, με τη στενή μέση να πρωταγωνιστεί. Η πρωτόγνωρη επιτυχία είχε ως αποτέλεσμα την αντίδραση της Coco Chanel, η οποία θέλοντας να ανακτήσει τη θέση της στην πρωτεύουσα της μόδας, είχε πει: «O Dior μάλλον ταπετσάρισε τις γυναίκες, παρά τις έντυσε». Με τη σειρά του ο σχεδιαστής δήλωσε για τη Chanel ότι «με ένα μαύρο πουλόβερ και δέκα σειρές μαργαριτάρια ξεσήκωσε τη μόδα».
Savoir… ντύνεσθαι!
Ο Christian ήταν ευχαριστημένος, ακόμα και αν τα ρούχα του ήταν απλώς ασπρόμαυρα, καθώς αυτό που τον ενδιέφερε ήταν η άψογη εφαρμογή. Έδινε ιδιαίτερη έμφαση στα αξεσουάρ και ιδιαίτερα στα παπούτσια τα οποία ολοκλήρωναν και αναδείκνυαν μια επιτυχημένη εμφάνιση. Πολλές φορές, μάλιστα, προτού ολοκληρώσει κάποιο σχέδιο, πήγαινε να αναζητήσει τα κατάλληλα αξεσουάρ που θα πλαισίωναν μια ολοκληρωμένη εμφάνιση. Τα γάντια και τα καπέλα κατείχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στις κολεξιόν. Όταν, πλέον ολοκλήρωνε μια δημιουργία, o Dior έκανε τρεις ερωτήσεις στον εαυτό του: «Δημιούργησα αρκετά ώστε να είναι πραγματικά νέα;» , «Μπορεί να εφαρμοστεί ρεαλιστικά αυτή η καινοτομία;» , «Είναι τα σύνολα επαρκώς εντυπωσιακά;». Τα ρούχα του ήταν περιζήτητα εκείνη την εποχή, αλλά και πολύ ακριβά. Πολλοί ήταν οι σχεδιαστές που αντέγραφαν τον Dior, και πολλές οι γυναίκες που περιορίζονταν έστω και στην αντιγραφή του New Look. Ένα χρόνο μετά, εγκαινίασε μια ready-to-wear μπουτίκ στη Νέα Υόρκη, ενώ σχεδίασε ένα φόρεμα που φορέθηκε από την Marlene Dietrich στην ταινία «Stage Fright». Ενώ ο Yves Saint Laurent ανέλαβε τα καθήκοντα του βοηθού σχεδιαστή του οίκου, ο Christian λανσάρισε μια ολοκαίνουρια σειρά καλλυντικών.
MISS DIOR AND MORE!



O Christian Dior είχε πάντα πάθος για τα αρώματα. «Άρωμα είναι μια σκιά, μια αντανάκλαση της προσωπικότητας της γυναίκας, που είναι η τελευταία εικόνα της», είχε κάποτε πει. Πίσω από τα διάσημα λόγια του, κρύβονται οι τρεις διάσημες δημιουργίες του, τα τρία μυθικά αρώματα που ο ίδιος εμπνεύστηκε και λανσάρισε ενώ ήταν ακόμη εν ζωή: το “Miss DIOR”, το “Diorissimo” και το“Diorama”. Το “Miss Dior”, αποτέλεσε ένα άκρως θηλυκό άρωμα, ιδιαίτερα ασυνήθιστο για την εποχή του, ενώ το “Diorissimo”, σύμφωνα πάντοτε με τον ίδιο «είναι το άρωμα που εκφράζει την ψυχή του». Αργότερα, δημιουργήθηκε μια ποικιλία από αρώματα Dior, όπως το “Dioressence”, το “J’ adore”, το “Hypnotic Poison”, αλλά και πολλά ανδρικά αρώματα, όπως το διάσημο “Fahrenheit” και το “Higher for men”.
Το τέλος ενός DIOR-ατικού σχεδιαστή
Σε ηλικία 52 ετών πλέον και κατά τη διάρκεια διακοπών του στην Ιταλία, ο καταξιωμένος σχεδιαστής αποχαιρετά για πάντα το χώρο της μόδας και της υψηλής ραπτικής. Αν και δεν είναι σαφής η αιτία θανάτου του, η καρδιακή προσβολή είναι η πιο πιθανή. Ο Marcel Boussac, που είχε χρηματοδοτήσει τον οίκο αποφάσισε να τον κλείσει, αλλά ένα μήνυμα από δεκάδες κατασκευαστές αξεσουάρ Dior τον απέτρεψε: «Πρέπει να ξέρετε ότι θα συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε το όνομα Dior στα προιόντα μας , ακόμη κι αν ο δημιουργός δεν είναι πια ανάμεσά μας». Έτσι ο οίκος δεν έκλεισε ποτέ, ενώ ανέλαβε ο Yves Saint Laurent και χρόνια αργότερα ο Gianfranco Ferre με τον John Galliano να βρίσκεται στην κορυφή, προτού ξεσπάσει το σκάνδαλο και απομακρυνθεί από τον οίκο. Ο Rene Gruau, ο οποίος εργαζόταν επί σειρά ετών στον οίκο ως βοηθός, ανέλαβε τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή συνεχίζοντας με επιτυχία την πορεία του οίκου. 

Βίκυ Κουλουρή 


(δημοσιεύτηκε στο τεύχος Μαρτίου του περιοδικού adore)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου